NIS2 – Felkészülés indul!

A kibertámadások és a kiberbiztonság kérdése manapság szinte minden vállalkozás életében napi szinten felmerül. A téma aktualitását most az adja, hogy nemrég hivatalosan is eldördült a startpisztoly az EU új kibervédelmi irányelveinek teljesítésére és ez – velünk együtt – több ezer hazai vállalkozást érint.

Mi az a NIS2?

 

Az unió már 2016-ban bevezette azt az irányelvet, amelynek célja, hogy egységesen nőjön a biztonsági szint az EU-n belül. Ezeket a szabályokat a 2023-ban hatályba lépett NIS2 irányelv aktualizálja. Magyarországon a törvény által meghatározott vállalatok kiberbiztonsági ellenőrzését a Szabályozott Tevékenységek Felügyelete látja el a ” 2023. évi XXIII. törvény a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről” alapján.

Kiket érint?

 

Az előírások a középvállalatokra vonatkoznak, tehát az 50 fő feletti alkalmazottal, vagy legalább 10 millió euró éves árbevétellel rendelkező cégekre. Az egyik újdonság, hogy a NIS2 kereteit új ágazatokra és szervezetekre is kiterjesztik. Sőt egyes ágazatokra, szolgáltatókra – így pl. az elektronikus hírközlési szolgáltatókra, mint az Opennetworks – ezek az irányelvek a vállalkozás méretétől függetlenül is kötelezők lesznek.

A te céged érintett?

 

Ezt fontos tudnod, így ellenőrizd az ágazati listát és a kiemelt ágazatokra vonatkozó kivételeket is! Nagyon fontos tudni, hogy SENKI nem fog külön értesíteni, az azonosítás – tehát, hogy felismerd, hogy vonatkozik cégedre a rendelet – és a kapcsolódó regisztráció a céged felelőssége és az elmaradás súlyos anyagi következményekhez vezethet.

Mi lesz a dolgod?

 

Azon túl, hogy minden érintett cégnek kötelező lesz tájékoztatni és oktatni a kollégáit a lehetséges kiberfenyegetésekről, rengeteg egyéb tennivalót is nyakukba kapnak a vezetők. Például olyan, a területért felelős munkatársat kell kijelölniük, aki az információbiztonságot felügyeli (Információ Biztonsági Felelős). Két évente, először 2025-ben, kiberbiztonsági auditot kell készíttetni, ami arról szól, hogy a vállalat saját rendszerét és az előírt információbiztonság irányítási rendszert ellenőriztesse.

Ha beszállítókkal dolgozol, akkor ezek szerződéseiben is érvényesíttetni kell a szükséges intézkedéseket, sőt ezért a te céged a felelős.

 

Egy most megjelent 120 oldalas – még nem végleges – jogszabály-tervezet alapján el kell végezned rendszereid, folyamataid védelmi osztályokba sorolását, az ehhez kapcsolódó kockázatelemzést és intézkedési tervet és biztosítani, hogy a hatóság ellenőrizni tudja, betartjátok-e a szükséges intézkedéseket. Az érintetteknek minden érdemi információt össze kell gyűjteniük és át kell adniuk a vizsgálatot végzőnek. Már most látszik, hogy ez óriási adminisztrációs terhet ró a cégekre. Ráadásul az audit költséggel is jár majd.

Mik a legfontosabb határidők?

 

  1. 2024. január 1. – június 30 között jelentkezni kell a nyilvántartásba vételre egy online felületen
  2. 2024. október 18-tól éles a NIS2, tehát indul a felügyeleti és ellenőrzési tevékenység, a felügyeleti díjat meg kell fizetni
  3. 2024. december 31-ig szerződést kell kötni a cégeknek az auditorral, aki átvilágítja a kibertevékenységüket
  4. 2025. december 31-ig le kell folytatni az első kiberbiztonsági auditot.

 

Mitől lehet könnyebb?

 

Vannak szervezetek – pl. az elektronikus hírközlési szolgáltatók, közmű vállalatok – akiknek egy hasonló törvény alapján már most is auditáltatni kell tevékenységüket, legalább is számlázó rendszerüket. Számukra nem lesz ismeretlen (sőt nagyon ismerős lesz) a rendelet tervezetben foglalt intézkedés katalógus. Ha a céged rendelkezik ISO 27001-es tanúsítással, akkor jelentős részben készen vagy a szükséges intézkedésekkel, de ez nem jelent teljes készültséget és felmentést sem az audit alól.

 

Sok minden nem tisztázott még, de az érintett cégek akkor járnak jól, ha már most felmérik a feladatokat és nekilátnak a felkészülésnek, ahogy mi is. Ha beszállítóként kérdésed van felénk ezzel kapcsolatban, állunk rendelkezésedre!

 

Judit

Olvasd el
legfrissebb bejegyzéseinket!

Jogosultság szerepre szabva

VIPeX felhő alapú call center szolgáltatásunk jogosultságkezelési megoldásai mindenki igényre választ nyújtanak, a kisebb cégektől a több telephellyel működő bonyolult nagyvállalati rendszerekig. 

Átirányítások 2025-ben: Minden hívás célba ér!

Az Opennetworks átirányítási megoldásai 2025-ben is a legmodernebb ügyfélszolgálati szolgáltatások közé tartoznak a piacon. Hoztunk három példát, amivel bemutatjuk, az egyszerűtől az extrémig hogyan lehetnek megoldás minden helyzetre egy call centerben.

Kétfaktoros hitelesítés: nem csak az Ügyfélkapun

Modern biztonsági rendszer már nem létezik kétfaktoros hitelesítés nélkül, az Ügyfélkapu átalakításával pedig most szélesebb körben is megismerik ezt a kifejezést.

2025 call center trendjei: ügyfélszolgálat a felhőben, AI okosan

Évindító blogposztunkban megírtuk, mire számítunk 2025-ben a telekommunikáció és a call centerek világában, a felhő alapú megoldások további terjedésétől az AI-mánia mérséklődéséig.  

Újra legyen techmentes karácsonyod!

Idén is sikeres és kihívásokkal teli évünk volt veletek! Köszönjük nektek, hogy együtt dolgozhatunk: mi a szűkebb csapat és MI – közösen – az ügyfelekkel, partnerekkel kiegészített nagy Opennetworks csapat!

Fine dining: létszámtervezés call centerben

Képzeld el, hogy egy fine dining éttermet vezetsz, első rangú konyhával. A séf francia, a cukrász olasz, az étel remek, a vendégek mégis elégedetlenek. Pont így működik az ügyfélszolgálatod is, ha nem megfelelően szervezed meg a műszakot.

Teszteld most
mi a válaszunk a kérdéseidre!

Keress minket, hogy egy online vagy személyes bemutatón egyeztethessük kérdéseidet
és azt, hogyan segíthetjük céged fejlődését!

Próbáld ki most milyen egyszerű felépítened a céged számára
optimális kommunikációs és ügyfélszolgálati megoldást! 30 napig
költségmentes, testre szabott Felhőközpontod akár néhány perc,
vagy óra múlva használhatod!