Hiteles hangon – hangrögzítés régen és ma

Hangfelvétel: első ránézésre nem is jut eszünkbe, hogy már több, mint 160 éves lehet ez a technológia. A hangok tárolása azóta velünk van, de mostanság olyan biztonsági kérdéseket is felvet, amivel korábban eszünkbe sem jutott foglalkozni.

Anno

 

Meglepő, de hangfelvételek készítése már több mint 160 éve lehetséges és nem is ahhoz a névhez köthető, akire elsőként gondolunk! Több mint egy évszázadon át Thomas Alva Edisont tartották a hangrögzítés atyjának, mígnem 2008-ban egy kutatócsoport feltárta egy kevéssé ismert francia feltaláló, Édouard-Léon Scott de Martinville 1860-ban rögzített hangfelvételét, amely közel három évtizeddel megelőzi Edison 1888-as fonográfos felvételét.

A First Sounds, az amerikai hangtörténészek, hangmérnökök és hangarchivátorok informális együttműködése 2008-ban bukkant egy párizsi archívumban egy 11 másodperces felvételre, amelyen egy női hang az Au Clair de la Lune című francia népdalt dúdolja. A kutatók szerint a felvételt 1860. április 9-én készítették, így ez a legkorábbi, felismerhető emberi hangról készült, gép által rögzített felvétel és egyben a legkorábbi zenés felvétel.

A párizsi nyomdász, gyorsíró Édouard-Léon Scott de Martinville nem volt hivatásos tudós vagy feltaláló, mégis 1857-ben megalkotta a fonautográfot, a gépet, amely képes hangokat vizuálisan rögzíteni. A fonautográf által rögzített dokumentumokat fonautogramoknak nevezte. Scott de Martinville célja egy olyan papíralapú dokumentum létrehozása volt az emberi beszédről, ami később ki lehet olvasni. Úgy gondolta, hogy ha egy kamera képes papíron rögzíteni azt, amit a szem lát, akkor egy mechanikus fül is képes lehet a hangot papírra vetni.

Bár neki nem volt célja a hang visszajátszása, a kaliforniai Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratórium tudósai 2008-ban, közel százötven évvel később hallhatóvá tették az 1860-as fonautogramját.

…..és ma

 

Azóta nyilván rengeteg idő telt el, a technológia pedig óriási fejlődésen ment keresztül. Manapság a hangfelvételek kérdése a GDPR megjelenése óta központi kérdés az információ biztonság területén. Sokan megfeledkeznek azonban arról, hogy a hangfelvétel (és más média esetében) nem kizárólag a megfelelő – jóváhagyott ideig történő – kezelés a kérdés, hanem a felvétel sértetlensége is, ami a manipuláció kérdéskörét is felveti.

 

A hangrögzítés manapság bárki számára elérhető, sőt a hangfelvételek az utóbbi időkben a politikai színtérre, vagy az iparági versengésbe is egyre inkább beszivárognak. Előszeretettel használják a hangrögzítés által nyújtott lehetőségeket és egyre inkább kapcsolhatók ezekhez vélt vagy valós visszaélések is.

Ennek kapcsán érdemes megismerkednünk a deepfake fogalmával. Ez meglévő személyekre, tárgyakra, helyekre vagy más szervezetekre vagy eseményekre érzékelhetően hasonlító kép, audio- vagy videotartalom generálását vagy manipulálását jelenti, amely egy személy számára megtévesztő módon eredetinek vagy valóságosnak tűnhet. Ahogy a generatív AI terjed, úgy nő ennek veszélye.

Ennek veszélyességét és biztonsági kockázatát nem is kell külön hangsúlyozni. Egy hivatalos hangfelvétel manipulálásával például elérhető jelentős bizalomvesztés, de akár emberi jogok is jelentősen sérülhetnek.

Ezért kiemelten fontos, hogy a hangfelvételeket olyan helyen kezelje egy adatkezelő, ahol biztosított és nyomon követhető ezek sértetlensége. Ennek érdekében az adatkezelők saját maguk is tehetnek intézkedéseket, de egyszerűbb és kézenfekvőbb megoldás lehet megbízható harmadik személy, vagyis leginkább szolgáltatók igénybe vétele, akár a teljes adatkezelési időszak alatt. Olyan szolgáltatót kell választani erre, ahol a rendelkezésre állás mellett jogszabályi és szabványos megfelelőség biztosítja a felvételek sértetlenségét és ennek nyomon követhetőségét.

A telekommunikációs és ügyfélszolgálati szolgáltatásainkhoz kapcsolódó hangrögzítés és hangtárolás esetében ezt a sértetlenségi feltételt és a biztonság minden egyéb vetületét törvényi garanciák és cégünk ISO 27001, valamint GDPR megfelelősége garantálja.

Ha érdekelnek a szolgáltatásaink mögött álló biztonsági garanciák, hívd értékesítési kollégáinkat és kérj konzultációt vagy szolgáltatás bemutatót!

 

Judit

 

(A cikk technológia történeti részét a Telex.hu Észkombájn rovata alapján állítottuk össze.)

Olvasd el
legfrissebb bejegyzéseinket!

NIS2 – több konkrétum, több feladat

Néhány hónappal ezelőtt beszámoltunk az EU új kibervédelmi irányelveinek (NIS2) teljesítésére vonatkozó feladatokról ami - velünk együtt - több ezer hazai vállalkozást érint. Most megnézzük, hol tartunk, mi változott?

Kérdezd PT-t: a nyaralásról

Bemutatkozik új munkatársunk: PT, aki jó beszélgető partner és szakmai tudása is megkérdőjelezhetetlen. Új beszélgető partnerünk az MI (Chat GPT 4.o), aki a közeljövő posztjaiban néha megjelenik majd egy-egy számára és számunkra érdekes témában.

ChatGPT magyarul: Még messze nem tökéletes

A legismertebb mesterséges intelligenciára épülő nyelvi modell már hangalapon is kommunikál, ráadásul minderre magyarul is képes. Ez viszont még sokszor vezet problémákhoz, így a technológia komolyabb magyar nyelvű megoldások alapjául egyelőre nem használható.

Küszöbön a jövő: MI-segéd ügyfélszolgálaton

A mesterséges intelligencia hangalapú megoldásai rövidesen az ügyfélszolgálatokon is megjelenhetnek. A TTS-rendszerek továbbfejlesztett verziói akár a kollégák hangján is megszólaltathatják a teljes hangmenüt, de az MI a hívásirányításban is nagy segítség lehet.  

Segítség, csalók!!!! – Hogyan ismerjük fel és védekezzünk a spoofing ellen

A digitális világban egyre több veszély leselkedik ránk, amelyek közül az egyik leggyakoribb  a spoofing -  azonosító lopás. Mi történik ilyenkor és hogyan védekezhetünk ellene?

Hanggal hoz közelebb: AI-kommunikáció hangalapon

A ChatGPT egy ideje már nem csak írásban, de hangalapon is működik, amivel a praktikusabb használat mellett lehetőségek egész sorát nyitotta meg. A program nem a telefonos AI-asszisztensek helyét veheti át, viszont kreatívabb feladatokkal is elboldogul, TTS-megoldása pedig az ügyfélszolgálati felhasználáshoz is hasznos lehet.

Teszteld most
mi a válaszunk a kérdéseidre!

Keress minket, hogy egy online vagy személyes bemutatón egyeztethessük kérdéseidet
és azt, hogyan segíthetjük céged fejlődését!

Próbáld ki most milyen egyszerű felépítened a céged számára
optimális kommunikációs és ügyfélszolgálati megoldást! 30 napig
költségmentes, testre szabott Felhőközpontod akár néhány perc,
vagy óra múlva használhatod!