Kétfaktoros hitelesítés: nem csak az Ügyfélkapun

Modern biztonsági rendszer már nem létezik kétfaktoros hitelesítés nélkül, az Ügyfélkapu átalakításával pedig most szélesebb körben is megismerik ezt a kifejezést. Ez egy jó alkalom arra, hogy elmondjuk az alapokat és beszéljünk saját megoldásunkról.

Vannak szavak, amik néha váratlanul válnak a mindennapjaink részévé. Nyilván emlékeztek, milyen volt, amikor a Covid járvány alatt mindenki egyik pillanatról a másikra tanulta meg, mit jelent a pandémia kifejezés, de ha mondjuk 15 évet visszaugrunk az időben, a gyros is hasonlóan gyorsan került be a köztudatba. A legújabb ilyen pedig a kétfaktoros hitelesítés.

Az elmúlt időszakban egy mindenkit érintő téma volt: magyar állampolgárok digitális ügyintézését biztosító Ügyfélkapu rendszer a napokban kivezetésre került, helyére pedig részben az Ügyfélkapu+ érkezett. A két szolgáltatás között pedig a legnagyobb különbség az, hogy utóbbiban az emberek csak egy extra biztonsági lépés teljesítésével férhetnek hozzá a fiókjukhoz, vagyis egyszerre nagyon sokaknak kell megismerkednie ezzel a fogalommal.

 

Persze nincs arról szó, hogy a kétfaktoros hitelesítés valami radikálisan új koncepció lenne. Technikai területen hosszú évek óta alapvető megoldásnak számít, de az online legalább valamennyire aktív átlagemberek is egyre többször találkoztak vele.

 

Persze működésével vagy jelentőségével ezek közül a felhasználók közül sincs mindenki tisztában. Így ez most egy jó alkalom arra, hogy átvegyük, pontosan miről van szó és miért is hasznos, illetve beszéljünk arról is, saját szolgáltatásainkban hogyan alkalmazzuk.

Mi a kétfaktoros hitelesítés?

 

A kétfaktoros hitelesítés (2FA) egy biztonsági eljárás, amely azt jelenti, hogy egy rendszerbe való belépéshez nem elég egyetlen információt (például a jelszavadat) megadni, hanem szükség van egy második lépésre is, hogy igazold a személyazonosságodat.

 

Ez lehet valamilyen információ alapú extra védelem is, tehát mondjuk a jelszavad megadása után a rendszer rákérdezhet egy előre megadott biztonsági kérdésre is. A gyakoribb viszont, hogy a második faktor valaminek a birtoklásán alapszik. Ez lehet egy e-mail-fiók, vagy egy mobiltelefon, amire a rendszer valamilyen formában egy kódot küld nekünk, hogy aztán ezt megadva tudjunk belépni.

 

Könnyű belátni, ennek mik az előnyei: ha valaki megszerezné a jelszavadat, nem tud belépni a fiókodba, hacsak nincs hozzáférése a második azonosítódhoz (például a telefonodhoz) is. Ezért a kétfaktoros hitelesítés nagyon megnehezíti a hackerek dolgát.

Mi az autentikátor alkalmazás?

 

Az autentikátor, vagyis hitelesítő alkalmazás az egyik módja a fent említett kódok megkapásának. Amikor beállítasz egy hitelesítő alkalmazást – a legismertebbek például a Google Authenticator, a Microsoft Authenticator vagy az Authy – azt össze tudod kapcsolni a kétfaktoros hitelesítést igénylő fiókjaiddal. Amikor be szeretnél lépni egy fiókba, meg kell nyitnod az alkalmazást, amely az adott pillanatban érvényes kódot mutatja. Ezt a kódot beírod a belépési felületen, és máris hozzáférsz a fiókodhoz.

 

Ez szükségtelenül bonyolultnak hangzik mondjuk az SMS-hez vagy e-mailhez képest – és bőven lehet amellett érvelni, hogy a magyar polgárok technikai tudása és eszközhasználata mellett erre építeni a digitális ügyintézést túl nagy ugrás – de megvannak a maga előnyei.

 

A kódot csak az adott pillanatban használhatod, és néhány (jellemzően 30) másodperc után érvényét veszti. Ráadásul mivel ezeket az alkalmazás a telefonodon generálja, akkor is működnek, ha nincs internetkapcsolatod vagy nem tudsz SMS-t fogadni.

Mi a helyzet nálunk?

 

Rendszerünk védelme természetesen az Opennetworksnél is kiemelt jelentőséggel bír, kétfaktoros hitelesítés nélkül pedig modern biztonsági megoldás már nem létezik, így Szolgáltatás Portálunkhoz az emelt szintű funkciók között mi is biztosítjuk a kétfaktoros hitelesítés lehetőségét. Ráadásul ezt a lehető legrugalmasabb módon tesszük: az előfizetők maguk dönthetik el, hogy minden belépésnél, új eszköz vagy böngésző esetén, esetleg időszakosan (vagy ezeket a módszereket kombinálva) kérjenek kódot a belépéshez. Ez a kód nálunk minden esetben egy hatszámjegyű SMS formájában érkezik.

 

Remélem, ezzel a poszttal sikerült letisztáznom az alapokat, bemutatnom a megoldás előnyeit és azt is, mi miképp használjuk azt. A kétfaktoros hitelesítés egyébként messze nem az egyetlen biztonsági megoldásunk: korábban írtunk alap- és emeltszintű biztonsági szolgáltatásainkról is, ezeket is érdemes elolvasnotok. Ha pedig kérdésetek van, keressetek minket nyugodtan a +36-1-999-6000 számon!

 

Jani

 

Olvasd el
legfrissebb bejegyzéseinket!

Fine dining: létszámtervezés call centerben

Képzeld el, hogy egy fine dining éttermet vezetsz, első rangú konyhával. A séf francia, a cukrász olasz, az étel remek, a vendégek mégis elégedetlenek. Pont így működik az ügyfélszolgálatod is, ha nem megfelelően szervezed meg a műszakot.

Hiteles hangon – hangrögzítés régen és ma

Hangfelvétel: első ránézésre nem is jut eszünkbe, hogy már több, mint 160 éves lehet ez a technológia. A hangok tárolása azóta velünk van, de mostanság olyan biztonsági kérdéseket is felvet, amivel korábban eszünkbe sem jutott foglalkozni

AI az ügyfélszolgálaton: így NE használd!

A mesterséges intelligencia felhasználásra számos pozitív példa van a call centerekben, de bőven vannak kerülendő gyakorlatok is.

Dashboard: kiemelt statisztikák, trendek, megoldások 2024-ben

Egy jó ügyfélszolgálat felépítéséhez ma már elengedhetetlen, hogy hatékonyan mérjük a rendszer teljesítményét, ehhez pedig szükség van egy jó dashboard felületre. Megmutatjuk, ezen a téren milyen trendek és megoldások vannak manapság. 

Oldd meg egyszerűbben: kimenő IVR a hatékonyabb ügyféltájékoztatásért

Az ügyfélszolgálati csapatok munkáját egyre gyakrabban segítik olyan okos megoldások, melyek célja a kollégák tehermentesítése. Ezek közé tartozik VIPeX kimenő IVR funkciója is.

Kontrollált chatbotok? AI szabályozás az EU-ban

Az EU mostanra felismerte, hogy az MI technológia szédítő fejlődése szabályozást igényel, ha biztosítani akarjuk az emberek és a vállalkozások biztonságát.

Teszteld most
mi a válaszunk a kérdéseidre!

Keress minket, hogy egy online vagy személyes bemutatón egyeztethessük kérdéseidet
és azt, hogyan segíthetjük céged fejlődését!

Próbáld ki most milyen egyszerű felépítened a céged számára
optimális kommunikációs és ügyfélszolgálati megoldást! 30 napig
költségmentes, testre szabott Felhőközpontod akár néhány perc,
vagy óra múlva használhatod!